Im Ausblick werden Möglichkeiten zur weiteren Untersuchung der Entwicklung metakognitiven Wissens, der vertiefenden Betrachtung des Entwicklungszusammenhangs zwischen dem metakognitivem Wissen, der metakognitiven Überwachung und der Leistung sowie die ergänzende Berücksichtigung der Strategienutzung als Moderatorvariable im Beziehungsgefüge von metakognitivem Wissen und Leistung diskutiert. In line with the self-enhancement approach, we propose that in the reading domain, amount of reading, book choice (text difficulty and book length), and intrinsic reading motivation should function as mediating variables in the relation between reading self-concept and reading comprehension. Anschließend werden ausge-wählte Untersuchungen und Hypothesen zum bilingualen Erstspracherwerb und frühen Zweitspracherwerb sowie die Faktoren analysiert, die in der Erforschung des Zweit-spracherwerbs eine relevante Rolle spielen. The intervention consisted of 24 30-minute training sessions administered over a 3-month period and carried out twice a week by specially instructed trainers. Nina Jude/Eckhard Klieme: PISA 2009 – Impulse für die Schul- und Unterrichtsforschung. Angesichts des steigenden Interesses an der Bedeutung des religiösen Hintergrundes von Zugewanderten und ihren Nachkommen für Integrationsprozesse wird in diesem Beitrag der Frage nachgegangen, ob und inwieweit Religion den Bildungserfolg von Schülerinnen und Schülern mit Migrationshintergrund beeinflusst. One issue of concern with respect to gender differences in educational and occupational systems in almost all European societies is the frequently claimed horizontal segregation – the fact that women and girls are considerably underrepresented in science and technological education, fields and jobs (EURYDICE/EACEA, 2010). .with a bottle of whisky next to me”: Constructing “cool” masculinity through “effortless” achievement in secondary and higher education. Im zweiten Teil beschäftigt sich der Beitrag mit der Situation der zweisprachigen Men-schen in Deutschland und den Reaktionen des Bildungssystems auf diese besondere Gruppe. The challenge of language diversity for European school systems, Bad boys, good girls? Erwartungsgemäß hatten die Schülerinnen und Schüler mit Migrationshin-tergrund signifikant schlechtere Noten und erbrachten geringere Leistungen in einem standar-disierten Lesetest. Studie zur Entwicklung von Ganztagsschulen (StEG), Modeling Educational Effectiveness and Equity at the School Level (MEChS), Welche Unterstützung Eltern erhalten - und welche sie benötigen, Editor: Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang Schneider, Petra Stanat. Using a sample of 306 fourth graders with immigrant backgrounds and 116 native Austrian children (M = 10.50 years) the differences in the relati-onship between school performance and academic self-concept in reading and mathematics was explored. In PISA 2009. PISA 2009. In Deutschland rief die erste PISA-Studie, die auf Erhebungen des Jahres 2000 beruht, ein überwältigendes Echo in der Öffentlichkeit, in der Bildungspolitik, in vielen Teilen der Wissenschaft und in der Bildungspraxis hervor. Sie haben die Möglichkeit, Kompetenzerwerb ohne schulischen Druck zu fördern und die Freizeit von Kindern und Jugendlichen sinnvoll mitzugestalten. The effect of SES on academic achievement is especially pronounced in the tracked school system of Germany, where education is strongly linked to the socio-economic resources of the family, and school recommendations are influenced by the social status of the parents. Dabei wird an unterschiedliche pädagogische wie auch gesellschaftsund ideologiekritisch ausgerichtete Analysen erinnert, insbesondere an in ihnen greifende systematisch-konzeptionelle Unterscheidungen. Im zweiten Teil wird die empirische Situation vorgestellt und schließlich die Theorien zur Erklärung der wachsenden Bildungsungerechtigkeit ausgeführt. Agreement among these perspectives and the association of competence-based activities and student achievement were analyzed using structural equation modeling. On the other hand their self-concept was significantly higher in both domains. Da metakognitives Wissen als eine wichtige Determinante des Lernens betrachtet wird, werden zudem Zusammenhänge mit der Leistung erwartet. Embracing Everyone: Inklusiver Fremdsprachenunterricht. Using an unbalanced booklet design instead of the original booklet design led to an increase in mean reading performance of about six points on the PISA scale and altered the gender gap in reading to different degrees in the 16 federal states of Germany. Wie können Schule und Unterricht kreative Auseinandersetzungs- und Problemlösungsprozesse bei Schülern fördern, damit einen signifikanten Beitrag zum Erwerb individueller Handlungskompetenz leisten und somit junge Menschen auch erfolgreich auf die Anforderungen in unserer postindustriellen Gesellschaft (I.) The introduction of National Educational Standards (Bildungsstandards) in Germany in 2004 has shifted the focus from input-towards output-oriented instruction and was accompanied by an advancement in competence-based instruction. PISA 2009: Bilanz nach einem Jahrzehnt (Deutsch) Taschenbuch – 1. Dezember 2010 Dezember 2010 von Eckhard Klieme (Herausgeber), Cordula Artelt (Herausgeber), Johannes Hartig (Herausgeber), Nina Jude (Herausgeber), Olaf Köller (Herausgeber), Manfred Prenzel (Herausgeber), Wolfgang Schneider (Herausgeber), Petra Stanat (Herausgeber) & 5 mehr Hierarchical linear Regressions showed that their specific attributions or their comparison processes could hardly explain the heightened self-concept of children with migrant background. Kultury ludzkich światow zycia, takze kultury uczenia sie, determinują aktywnośc edukacyjną grup spolecznych i jednostek. Vor diesem Hintergrund werden zentrale Argumente mittels einer Sekundäranalyse zum Zusammenhang von Religion und Bildungserfolg unter 14-jährigen Schülerinnen und Schülern mit und ohne Migrationshintergrund geprüft. Die Über-einstimmung beider Perspektiven und der Zusammenhang der Häufigkeit kompetenz-orientierter Aktivitäten im Unterricht mit der Kompetenz der Schülerinnen und Schüler werden im Rahmen von Strukturgleichungsmodellen untersucht. PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt. We can’t escape to the emotions it evokes, from the soldiers after the war to men’s breast cancer: both relate to men and the specificity of their suffering. Vor diesem Hintergrund werden im Folgenden zunächst Fragen zur universellen und differenziellen kognitiven Entwicklung im Jugendalter erörtert, bevor wir uns spezifischen kognitiven Entwicklungsbereichen, dem Transfer und bereichsübergreifenden Kompetenzen sowie förderlichen Rahmenbedingungen widmen. Although boys have a performance advantage in mathematics, in most countries no statistically significant gender differences can be verified in the context of problem-solving (OECD, 2009; ... O caso português não é, pois, um caso isolado, mas segue a tendência dos outros países europeus. Niektore z nich sprzyjają rozwojowi kreatywności i animują do uczenia sie przez cale zycie; inne tworzą trudne do przezwyciezenia bariery, przekreślając szanse zyciowe i zawodowe mlodych ludzi juz na progu ich doroslości. In either gender, motivation in preschool predicted reading skills at the end of first grade. How they became different: Life courses of women working successfully in the fields of science, technology, engineering and mathematics (STEM), Kompetenzorientierung im Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Schülerinnen und Schülern, Kultury uczenia się: kilka refleksji w kontekście uczenia się przez całe życie, Spracherwerbsforschung unter besonderer Berücksichtigung von Zweisprachigkeit und Sprachdidaktik. Dank der integrativen Formulierung -Eltern benötigen Geld und Zeit und Infrastruktur -vermied die Kommission eine Pola-risierung, die die deutsche Gesellschaftspolitik jahrzehntelang geprägt hatte. Education policy has undergone transformation in many countries over the last decade. Erfasst wurden die Kompetenzen von fünfzehnjährigen Schülerinnen und Schülern in den Bereichen Lesen, Mathematik und Naturwissenschaften in … There is thus a need to move to “mainstreamed” approaches where second language instruction is integrated across school years and subjects in the regular school curriculum. The results underline the importance of using a balanced booklet design in PISA in order to avoid or minimize bias in population parameters estimates. Das zu drei Messzeitpunkten gemessene metakognitive Wissen ermöglichte zudem erste Untersuchungen zum Verlauf der metakognitiven Wissensentwicklung, die auf einen linearen Entwicklungstrend hinweisen. Teachers worked on either a male or a female Implicit Association Test and filled out a gender-specific questionnaire for measuring explicit attitudes. According to gender stereotypes, reading is for girls. “Compartmentalised” language support, as it is presently offered, does not suitably respond to the demands of inclusion, equity, and social justice for all learners. None of the European member states has developed an integrated approach to address linguistic diversity in teacher education programmes. PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt 2010, 310 Seiten, broschiert, 24,90 €, ISBN 978-3-8309-2450-0 Kinder-und Jugendbericht diagnostizierte (BMFSJ 2005). Daneben hatten sie in ihrem sozialen Umfeld umfangreiche Möglichkeiten, Lebensformen von Erwachsenen kennenzulernen, welche Perspektiven für ihr späteres Leben aufzeigen. Es werden jedoch erste empirische Belege für einen indirekten über das metakognitive Wissen vermittelten Effekt der metakognitiven Überwachung auf die Leistung gefunden. An einer Stichprobe mit 306 zugewanderten und 116 österreichischen Kindern (M = 10.5 Jahre) wurden die Unterschiede im Zusammenhang zwischen Schulleistung und schulischem Selbstkonzept im Lesen und Ma-thematik exploriert. When students reading skills and prior knowledge were considered, the interaction was still apparent. The long-term effects of an early start, however, have not received ample scientific scrutiny. Die Ergebnisse werden mit Bezug auf die Erfassung von Kom-petenzorientierung als Merkmal von Unterricht diskutiert. Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang Schneider und Petra Stanat (Hrsg.) A further objective of the present study is to evaluate differential effects of dialogic reading on specific domains of language skills and compare these effects with improvements resulting from intervention programs in phonological awareness. Zudem werden die Hauptaspekte der modernen Zweitspracherwerbsforschung dargestellt; die verschiedenen Spracherwerbs-typen und-konstellationen, sowie die Diskussion über die Suche nach Gemeinsamkei-ten und Unterschieden im Erst-und Zweitspracherwerb. Grundlage ist die erste Welle des deutschen Teildatensatzes von CILS4EU aus den Jahren 2010/11. This is an interesting and quite new opportunity to question gender. ----------------- The first PISA report publicised in 2001 showed that, in all three tested areas of academic competence, the performance of German students at the age of 15 was significantly below the OECD average (Baumert, Stanat, and Demmrich 2001). The results showed that reading self-concept had a positive effect on reading comprehension, intrinsic motivation, book length, and amount of reading. The editors emphasise “private world(s)s” in the book title, but the content of the book proves that informal learning processes, aside from the self, are combined with contextual opportunities, which have been chosen or not. Beginnend werden einige relevante historische Aspekte der Spracherwerbsforschung skizziert. The findings are discussed with respect to theoretical aspects of text–reader-interactions, cognitive and emotional components of genre expectations, and the composition and instruction of comprehensible school texts. Bilanz nach einem Jahrzehnt. ISBN 978-3-8309-2450-0. Veranstaltung zum Thema «PISA 2009 – Bilanz und Ausblick nach einem Jahrzehnt PISA» an der PHSG drei unterschiedliche Projekte aus den Kantonen St.Gallen, Appenzell Ausserrhoden und dem Fürstentum Liechtenstein vorgestellt. Er bietet zunächst einen Überblick über vorhandene Befunde und spezifiziert theoretische Argumente über mögliche Einflüsse religiöser Zugehörigkeit, Überzeugungen und Praktiken auf den Bildungserfolg von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund. However, it is generally accepted that gender identity is largely socially constructed through social mechanisms. The findings provide the first insights into differences in attitudes between elementary and secondary school teachers. Die Vergleichbarkeit von Skalen über mehrere Messzeitpunkte wurde für die beiden metakognitiven Wissenstests und die Englischleistung mittels Testwiederholungsmessung und für die Leistung im Bereich Lesen mittels eines Ankeritemdesigns und der entsprechenden Abbildung von Items verschiedener Messzeitpunkte auf einer gemeinsamen Metrik hergestellt. The project LeScEd (Learning the Science of Education) aims at incorporating approaches from fields like Information Sciences, Mathematical Education and Psychology into a comprehensive structure model of Educational Research Literacy (ERL). PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt Waxmann 2010 Münster/New York/München/Berlin Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang Schneider und Petra Stanat (Hrsg.) beispielhaft eingegangen wird. In the second part related to “minorities and activism”, we discover groups who learn through their organised fight against discriminations. In Deutschland rief die erste PISA-Studie, die auf Erhebungen des Jahres 2000 beruht, ein überwältigendes Echo in der Öffentlichkeit, in der Bildungspolitik, in vielen Teilen der Wissenschaft und in der Bildungspraxis hervor. Results demonstrate that global cohesion was profitable for reading comprehension with expository expectations, but not with literary ones. 2007; ... INTRODUCTION One issue of concern with respect to gender differences in educational and occupational systems in almost all European societies is the frequently claimed horizontal segregation -the fact that women and girls are considerably underrepresented in science and technological education, fields and jobs (EURYDICE/EACEA, 2010). ... Turkish-origin students have been found on standardized achievement tests and variables like students' socioeconomic status or the language spoken at home have been associated with these differences (e.g., Bos, 2012a;Bos, 2012b;Diefenbach, 2011; ... Other research traditions like educational science or sociology have devoted much effort to the identification of factors that explain performance differences between German and certain groups of immigrant students. Lab-work learning environments in which students get direct (“hands-on”) experience with science content that is related to their everyday lives are posited to have positive effects on state/trait motivation and achievement, but there is a lack of sound empirical evidence to support this claim. PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt Waxmann 2010 Münster/New York/München Im Rahmen des EWIKO-Projektes , einer von der DFG im Rahmen des Schwerpunktprogramms Kompetenzmodelle geförderten Längsschnittstudie zur Entwicklung von Wissenskomponenten, wurden unter anderem diese metakognitiven Wissenstests in Kombination mit Leistungstests für die Bereiche Lesen und Englisch eingesetzt. Following this intervention period, the same assessment measures were repeated as at pretest. Bilanz nach einem Jahrzehnt , Hrsg. However, the mechanisms that are at work in this relation have yet to be identified. The activation of negative performance-related stereotypes can lead to underperformance of stereotyped group members (stereotype threat). In the present study, the effectiveness of a lab-work learning unit on the topic of “the chemistry of starch” was examined by applying a cluster randomized field study with three treatment conditions with lab-work elements and a control group. Here, we can link up with the ideas presented in the corresponding chapter in the Second World Vision Child Study, and some of these ideas will be repeated here. Sie untersuchte vor allem den Bereich des Lesens und lieferte detaillierte Informationen über den Kompetenzstand von Fünfzehnjährigen im internationalen Vergleich. Being able to make evidence-based decisions is a central aim in higher education. As we show, alterations and shifts in ideas of education policy best account for such a change. Abschließend werden aus erziehungswissenschaftlicher Perspektive Lösungen vorgeschlagen. In 2009 war der Schwerpunkt von PISA die Erfassung der Lesekompetenz, die schon im allerersten PISA-Zyklus im Jahr 2000 im Mittelpunkt stand. The notion of informal learning has already been treated as a chapter in the 2003 book, but it becomes central and relevant in this new book with the growing complexity of our society. PISA 2009 kehrt nun zu den Anfängen zurück. Verantwortlich für die Durchführung der Studie ist ein nationales Konsortium unter der Federführung des Deutschen Instituts für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) in Frankfurt am Main. The first group was taught with lab-work elements in School only, the second group (SCOL & school) was taught in a combined condition encompassing both a SCOL (Science Center Outreach Lab) visit and classroom learning, the third group was taught entirely outside the school environment (SCOL only), and the fourth group was a wait-list control group, which was not exposed to a “starch” curriculum at the time of this study. Teachers’ attitudes toward ethnic minority students might differ by students’ gender and the type of school teachers are working in because of different motivations for teaching and different school practices. Auch zur Erfassung der metakognitiven Überwachung wurde in Anlehnung an etablierte Erhebungsmethoden ein Papier und Bleistift basiertes Instrument entwickelt, welches im Rahmen von kognitiven Interviews in Bezug auf Altersangemessenheit und Verständlichkeit evaluiert wurde. The current study analyzes the relations of ERL to fluid intelligence and self-reported ERL to analyze discriminant and congruent validity of the developed instrument, respectively. und dessen Förderungsmöglichkeiten im schulischen Unterricht (IV.) Jackson, C. & Dempster S. (2009). Journal of Gender Studies, 18, 341–356. In all international large scale school performance studies, such as PISA (Programme for International Student Assessment) for the 15-yearolds or PIRLS (Progress in Reading Literacy Study) for the 10-year-olds, pupils with a migration background achieve systematically lower results in both language and content-matter subjects than their monolingual peers (see (Bos et al., 2008); ... Research has shown that female students outperform male students in language proficiency (Driessen & van Langen, 2013;Fleischman, Hopstock, Pelczar, & Shelley, 2010), whereas male students score higher in science (Bacharach et al., 2003) and mathematics (Fleischman et al., 2010). Dissertation Universität Bamberg. ), ehe im Anschluss auf das Soft-Skill Kreativität (III.) However, indirect paths between reading self-concept and reading comprehension were found only for intrinsic motivation, not for amount of reading or book choice. More than anything else, this book is a reminder of what has to be done in our society, specifically in adult education, to imagine and to create better pathways, conditions and issues to respect all learners, women as well as men. After a contextualization of the issue of social and linguistic needs of these students, the authors present a brief overview on the project, followed by a discussion of the implementation caveats for Portugal. PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt Waxmann 2010 Münster/New York/München/Berlin Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang Schneider und Petra Stanat (Hrsg.) Der folgende Beitrag stellt daher die Frage, wie benachteiligende Herkunftseffekte in Bezug auf Bildung gemessen, erklärt und verringert werden können. According to recent findings, this poor performance is not necessarily related to a lower academic self-concept. Im Jahr 2009 hat Deutschland bereits zum vierten Mal am Programme for International Student Assessment (PISA) der OECD teilgenommen. It was discussed, whether the overly high ability perception was something already manifested in the parents and passed on to the children. Sie untersuchte vor allem den Bereich des Lesens und lieferte detaillierte Informationen über den Kompetenzstand von Fünfzehnjährigen im internationalen Vergleich. We found a moderate agreement of teacher and student perspectives regarding competence-based activities and that student achievement correlates positively with competence-based activities. In Germany, this gender gap in mathematics has been found to increase during secondary school (Dresel, Stöger, & Ziegler, 2005) with male students not only achieving higher scores in standardized tests. The negative impact of preschool teachers' traditional gender role attitudes on boys' reading related motivation and skills, Construct Validation of a Test Measuring Educational Research Literacy, Gender printed in a social mask: An exploration of resistance in adult education, Comparative Study about Gender Differences in Mathematical Modelling, Bilinguismo e educação: um novo currículo para a formação de professores, Migration and educational success. The authors show us not only what is learned by such communities, but also what their environment can learn from them. PISA 2009: Bilanz nach einem Jahrzehnt Editors Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang S Publisher Waxmann Verlag GmbH, 2010 ISBN 3830974507, 9783830974505 These results indicate that ERL is related to, but distinguishable from general intelligence and that self-reported competence is no reliable indicator for actual competence. Die zunehmende Tendenz zur Bilanzierung von Bildungsprozessen hat sich in den vergangenen Jahren in groß angelegten Schulleistungsstudien wie beispielsweise PISA (Programme for International Student Assessment; ... One issue of concern with respect to gender differences in educational and occupational systems in almost all European societies is the frequently claimed horizontal segregation -the fact that women and girls are considerably underrepresented in science and technological education, fields and jobs (EURYDICE/EACEA, 2010). 24,90 EUR. Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, … Differences in their attribution styles, comparison processes and family and sociodemographic characteristics are assumed reasons. Im Jugendalter treffen aber auch Biologie und Kultur aufeinander: Menschen, die bereits reproduktionsfähig sind und die wenige Generationen zuvor in diesem Alter bereits mit der Familienplanung begannen, verbringen nicht selten ein weiteres Jahrzehnt in Institutionen, die sie auf ihr späteres Leben vorbereiten sollen. “I sat back on my computer . Aufgrund mangelnder Verfahren zur Papier und Bleistift basierten Erfassung wurden diese Zusammenhänge bisher allerdings primär anhand von querschnittlich angelegten Interviewstudien oder anhand von Interventionsstudien belegt. The contributors enlighten the debate with their geographical diversity all over Europe, but also with their diverse theoretical systems of references to the diverse social contexts that have been analysed. Der Aufsatz verhandelt theoriegeschichtliche Diskurslinien, die vor allem in den 1960er und 1970er Jahren ihre Hochphase hatten, aber noch für aktuelle Auseinandersetzungen relevant erscheinen. The results are discussed in the context of students’ reading comprehension development, and consequences for research and education are derived. The first part of this book, entitled “private spheres”, presents and analyses painful gendered discriminations and injustices. This book is the fourth production from the ESREA Gender network and the third in the ESREA Sense bookseries. Study 1 (N = 107) established structural equivalence of implicit theories across the ethnic groups. For the unbalanced design, the relationship between self-reported effort while taking the test and reading performance was higher compared to the original design. Reading comprehension was assessed with multiple-choice-items, semi-open, and open-ended questions. Mit dem grundlegenden Soft-Skill „Kreativität“ will sich dieser Beitrag in Folge und im Speziellen auseinandersetzen. We analyse two countries that provide variation regarding the degree of change in their respective education policy-making due to this study; while Germany substantially reformed its education system in reaction to its mediocre PISA results, almost no change has been observed in England. Wieder ist die Lesekompetenz der Schwerpunkt der Untersuchung. The last part of the book leads us to different “contexts of informal learning”, mostly related to opportunities and obstacles in education and work situations. Als Gründe wurden Unterschiede in den Attributionsstilen, verschiedenen Ver-gleichsprozessen sowie familiären- und soziodemografischen Merkmalen vermutet. Structural equation modelling revealed small positive effects regarding fluid intelligence and no effects regarding self-reported ERL. Gender identity has been one of the most important aspects in studies on education and learning, but remains rather neglected in adult education. Über welche Kompetenzen verfügen deutsche Schülerinnen und Schüler, und wie haben sich diese verändert? The results showed that when the test was described as diagnostic of verbal intelligence, higher entity theory endorsement predicted stereotype threat effects for Turkish-origin students (Study 2 and Study 3) and stereotype lift effects for German students (Study 3). However, in Year 7, the late starters surpassed their early starting peers. Even when variables like socioeconomic status and language spoken at home are statistically controlled for, Turkish-origin migrants still significantly underperform compared to Germans. Check out the new look and enjoy easier access to your favorite features. Nun, einige Jahre später, stellt sich die Frage, ob es der deut-schen Politik -der Familien-, der Sozial-und der Fiskalpolitik -inzwischen besser gelingt, die verschiedenen Bedarfe der Fami-lien zu berücksichtigen. Darauf aufbauend kann untersucht wer-den, welchen Bedarfen ein neu geschaffenes Betreuungsgeld ent-gegenkäme -und welchen nicht. In this co-operative project data from two longitudinal studies LAU (Aspects of learning background and learning development) and KESS (Competencies and attitudes of students), which have been conducted during the 1990s and the 2000s in Hamburg, should be reanalyzed with the aim of answering methodological and substantial questions of longitudinal research in depth. The results showed that elementary and secondary school teachers had negative implicit attitudes toward ethnic minority students, independent of students’ gender. Emotions give way to a positive energy when we discover the strategies that feminists, or migrants or also retired men find to question the society in which they live. Erfasst wurden die Kompetenzen von fünfzehnjährigen Schülerinnen und Schülern in den Bereichen Lesen, Mathematik und Naturwissenschaften in … Damit eröffnete sich die Chance, die deutsche Familienpolitik mit Blick auf die drei Kate-gorien Geld, Zeit und Infrastruktur international genauer zu ver-orten: Mangelte es deutschen Familien vor allem an finanzieller 28 Unterstützung? PISA 2009 Bilanz nach einem Jahrzehnt Waxmann 2010 Münster/New York/München/Berlin Eckhard Klieme, Cordula Artelt, Johannes Hartig, Nina Jude, Olaf Köller, Manfred Prenzel, Wolfgang Schneider und Petra Stanat (Hrsg.) Abbildung 4). Es wurde diskutiert, ob sich die über-mäßig hohe Fähigkeitseinschätzung möglicherweise schon bei den Eltern manifestiert und von den Kindern übernommen werden. Based on the Simple View of Reading, the present study investigates whether component skills of reading differ between adolescents from low-track schools speaking German as a first (L1) versus as a second language (L2). urn:nbn:de:0111-opus-35373 Gerwig, M., & K. Zierer (2018). The results are discussed in terms of practical implications for educational settings and theoretical implications for processes underlying stereotype activation effects. Vermissten sie eine unterstützende Infrastruktur? In Germany, Turkish-origin migrants are stereotyped as low in verbal ability.